torstai 30. joulukuuta 2010

Vuosi loppuu, reiliprojekti alkaa!


Viime päivityksestä onkin aikaa! Allekirjoittaneelle armeijan loppukuukaudet toivat runsaasti leirejä, joten suurempiin päivittelyihin ei ollut aikaa. Muiltakaan ei kauheasti ideoita ole tullut. Nyt tulevan vuoden lähestyessä projekti käynnistettiin muutamassa päivässä kunnolla.

Joulupyhien jälkeen halusin saada porukan jälleen kokoon, ettei kesäsuunnitelma täysin kuihtuisi kuukausien kuluessa. Kesäkuun kaljanhöyryisten lihapatojen säestämästä suunnitteluiltamasta oli jäljellä pohjarunko, sekä kasapäin hiomattomia ideoita. Oli siis saatava todellisiakin päätöksiä aikaan. Tiistaina kirjoittelin pienen esityslistan tapaamiselle ja illalla nelikko kokoontuikin Matomäessä. Tällä kertaa ylimääräiset henkilöt, nautintoaineet ja rönsyilevät keskustelut oli jätetty pois ja lopputulos sen mukainen. Ensimmäisenä päätettiin päivämääristä, jotka ovat torstain jälkeen muotoutuneet aihioon 10.6.-9.7.2010. Ensietappina toimii Lontoo, jonka jälkeen matka kulkee vanhaa tuttua Pariisi-Nantes-Bordeaux-Toulouse-Marseille-Monaco-Milano-Rooma-Venetsia-Wien-Praha-Bremen-reittiä. Zürich jätettiin sen syrjäisyyden reitin kannalta pois laskuista. Muita suurempia muutoksia ei ole tullut.

Seuraavana ajatuksena itselläni ja Tuomakselle oli suurimpien kohteiden jako matkaajien kesken. Osalle porukasta suuret kaupungit ja niiden eri nähtävyydet eivät ole kovin tuttuja, joten perusjuttujen selvittely ajaa tutustumisen kohteisiin ihan hyvin. Kaupungit jaettiin vähän henkilöiden ''vahvuuksien'' ja ennakkotietojen perusteella ja päätettiin valmistaa pienet esitykset seuraavaan tapaamiseen. Ideana on siis löytää tietoa nähtävyyksistä, hintatasosta, ruoasta ja juomasta sekä tietenkin majoituksesta.

Lopuksi puhuttiin vielä kaikesta pienemmästä matkaan liittyen. Esimerkiksi rinkoista ja niiden hankinnasta sekä muusta varustuksesta. Onneksi Tuomas löytyy reissuryhmästä, joten uskon itsenilaisellekin tissiposkelle löytyvän sopivan rinkan. Keväämmällä, sano... Teltta päätettiin jättää ainakin lähtiessä Suomeen, mutta pohdittiin jonkinlaisen halpiskyhäelmän hankkimista reissun päältä, tarpeen mukaan totta kai. Ainakin yksi trangia lähtee matkaan. Ranskassa ja Italiassa on helppo suosia tuoretta ruokaa, mutta pakostikkin jossain kohtaa tulee tarve kuumalla syötävälle. Ennen kaikkea telttayöt ja maastoruokailut Ranskan maaseudulla ja välimeren seudulla kutkuttavat ainakin allekirjoittaneen mieltä. Miittingin päätteeksi päätettiin vielä varata mukaan pienempiä reppuja arvotavaroita varten ja sovittiin kanaalin ylityksestä lautalla. Parin tunnin suunnittelun jälkeen jäsenet lähtivät kotimatkalle varsin positiivisissä tunnelmissa.

Torstaina Ville ilmoitti katselevansa lentoja netin kautta. Valikoima oli suuri ja niin oli myös hintahaitari eri vaihtoehtojen välillä. Kun olin saanut hommani hoidettua kotimaisemissa, päätin paneutua lentomatkojen tutkimiseen ja mahdolliseen varaamiseenkin. Ebookersilta puuttuivat Ryanairin hinnat, joten suuntasin kotisivuille. Nopean tsekkauksen jälkeen sopivat päivät ja lennot löytyivätkin, joten ei muuta kuin tilaamaan. Hetken kaavakkeiden täyttelyn jälkeen tiketit olivatkin meikäläisen. Hintaa kahdelle lentomatkalle ja rinkan kuljetukselle kertyi 120€/matkaaja, joten hinta ei huimaa. Tuolla rahalla mukavasti säästää Ruotsin metsäiset junataipaleet ja lisää aikaa pääkohteissa. Ensimmäinen varsinainen reiliä hyödyttävä asia oli näin tehty ja olin tyytyväinen. Tästä on hyvä jatkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti